CoP contractmanagement in circulaire inkooptrajecten

Startdatum:
13-09-22 13:00

Wil je inzicht in de mogelijkheden om circulariteit goed te borgen en te ontwikkelen in de contractfase? En ga je graag met andere inkopende organisaties en experts in gesprek om zo – gezamenlijk – verder te komen met vraagstukken rondom contractmanagement in circulaire inkooptrajecten? Meld je dan aan voor de Community of Practice (CoP) contractmanagement in circulaire inkooptrajecten die begint op 3 mei 2022.


Circulair inkopen gaat verder dan het kopen van circulaire producten, werken en diensten. Van de voorbereiding tot aan de nazorg: bij elke stap in het inkoopproces zijn andere keuzes nodig. Dit geldt ook voor het contractmanagement. Door circulariteit hierin mee te nemen, kun je samen met leveranciers tot betere circulaire resultaten komen. Maar wat zijn de succesfactoren voor een succesvol circulair contract? En hoe borg je binnen een contract circulariteit én de ontwikkeling daarvan op de lange termijn? Met die – en nog vele andere – onderwerpen gaan we gezamenlijk aan de slag in deze CoP.

Voor wie?
Deze CoP is bedoeld voor inkopers en contractmanagers bij – zowel publieke als private – inkopende organisaties die betrokken zijn bij circulaire aanbestedingen, tenders en offerteaanvragen. De CoP richt zicht op organisaties die hun contractmanagement al hebben ingericht en een volgende stap willen zetten in het borgen en ontwikkelen van op circulariteit gericht contractmanagement.

Programma
De CoP wordt verzorgd door Hans Bloemendaal en Sophie de Smet van PIANOo, in samenwerking met Karin van IJsselmuide van Nevi en Suzanne van Haren van MVO Nederland. De CoP staat in het teken van kennisdeling en het uitwisselen van ervaringen op het gebied van borging van circulariteit binnen contractmanagement. De deelnemers krijgen daarnaast hulp bij praktijkcases die worden ingebracht. Daarnaast vragen we externe experts om specifieke onderwerpen toe te lichten en mee te denken over de ingebrachte casussen.

In de 6 sessies komen de onderstaande thema’s aan bod:

  • Het kiezen van de meest passende contractvorm en contractduur;
  • Het formuleren van KPI’s voor circulariteit en vaststellen van de bijhorende normen;
  • Sturen op geformuleerde KPI’s en hoe om te gaan met ‘ontwikkel-KPI’s’;
  • Creëren van draagvlak, (keten)samenwerking en dialoog;
  • Meten en monitoren van circulaire ambities.

Datum en locatie
De CoP bestaat uit 5 online sessies en één fysieke bijeenkomst. De sessies zijn op:

  • Dinsdag 7 juni 2022 van 13:00 tot 15:00 uur (gepasseerd)
  • Dinsdag 13 september 2022 van 13:00 tot 15:00 uur
  • Dinsdag 11 oktober 2022 van 13:00 tot 15:00 uur
  • Dinsdag 8 november 2022 van 13:00 tot 15:00 uur
  • Dinsdag 6 december 2022 van 13:00 tot 15:00 uur

Kosten
Aan deelname zijn geen kosten verbonden. De CoP is een initiatief van het Versnellingsnetwerk Circulair Inkopen (VCI) en wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Deelname en aanmelden
In de CoP gaan we aan de slag met een groep van maximaal 50 deelnemers. Hierbij streven we naar een gelijke groepssamenstelling bestaande uit 25 publieke en 25 private inkopende partijen. Je kunt je aanmelden via het registratieformulier waar je komt via de onderstaande button. Na aanmelding ontvang je zo snel mogelijk een bevestiging van deelname.

Het aantal deelnemers is dus beperkt. Zorg snel dat je er bij bent!