Afgelopen week 5781 bezoekers
20923 geregistreerde inkopers
4015 app gebruikers

Wendbaarheid tijdens coronacrisis belangrijker dan scenarioplanning



Geplaatst op: 28 jul. 2020

Unilever (voedingsmiddelen en verzorgingsproducten) kreeg niet alleen te maken met toeleveringsproblemen, maar tegelijkertijd ook met een vraag die praktisch instortte.

"Elke dollar die we aan wendbaarheid hebben besteed, heeft waarschijnlijk een tienmaal hoger rendement dan elke dollar die we aan voorspellingen of scenarioplanning hebben besteed”, aldus Marc Engel, chief supply chain officer van Unilever tijdens een virtueel seminar van Reuters Transform Europe.

De multinational (voedingsmiddelen en verzorgingsproducten) kreeg niet alleen te maken met tal van toeleveringsproblemen, maar tegelijkertijd ook met een vraag die praktisch instortte in de b-2-b-markt en juist explodeerde in bepaalde segmenten in de b-2-c-markt.

Wendbaarheid door end to end-digitalisering

Zo nam de vraag naar bepaalde schoonmaakmiddelen met 600% toe. Om te kunnen leveren, heeft het bedrijf productielijnen omgebouwd en het aantal sku's met 65% verminderd. De nadruk op flexibiliteit ten opzichte van prognoses betekende dat het bedrijf de planningshorizon reduceerde van 13 weken tot 4 weken. Uitgangspunten voor de vraag en ook programma’s voor kunstmatige intelligentie werden niet meer toegepast omdat de consumentenbestedingen en de productiecapaciteit teveel afweken van historische trends. Unilevers wendbaarheid is mede mogelijk door de end to end-digitalisering van de supply chains van het bedrijf.

Bronlocatie van dit artikel
Lees meer

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en aanbod via de nieuwsbrief

Webdesign & Webdevelopment by Webtraders