Van bitterbal tot mayo: “Plantaardige inkoop groeit hard”

Plantaardige zuivel, zoals havermelk, en vleesvervangende snacks en maaltijdcomponenten marcheren de afgelopen twee jaar snel op in de horeca en de catering. Op basis van cijfers van Foodstep, rapporteert organisatie ProVeg Nederland dat het aantal ingekochte kilo’s vleesvervangers tussen 2021 en 2023 steeg met liefst 111 procent.

Tegelijk kocht de horeca/catering juist minder dierlijke producten in bij grossiers en andere leveranciers. Hoewel de volumes nog altijd enorm zijn, raakte vooral dierlijke zuivel minder in trek. Het inkoopvolume van zuivelvangers groeide tussen 2021 en 2023 met 82 procent, aldus ProVeg.

“Inkoopvolume vlees daalt”

Volgens ProVeg en Foodstep is inkoopaandeel van vleesvervangers nu 4,3 procent (en dat van dierlijke snacks en maaltijdcomponenten dus 95,7 procent). Het inkoopvolume van vlees… lees hier verder