Willem Uijen (Unilever): ‘We streven procurement with purpose na’

Interviewer: Marc-Jan Reumers | Auteur: Angelo van Leemput – Partnerschappen, gezamenlijke innovaties en kostenreducties moeten bij Unilever leiden tot duurzame bedrijfsprestaties en tevreden aandeelhouders, met de planeet als grote winnaar. Willem Uijen, chief procurement officer en architect van de nieuwe sourcing-strategie: ‘Onze R&D-afdeling is heel ver met het plasticprogramma.’

Willem Uijen werkt al een leven lang voor Unilever. Hij reisde voor het voedings-, verzorgings- en wasmiddelenconcern de hele wereld over. Afgelopen najaar kwam hij ‘terug’ uit Mumbai, om op het hoofdkantoor in Londen aan de slag te gaan als chief procurement officer van het bedrijf. Zijn eerste opdracht was een strategie maken voor ‘inkoop’. De crux ligt daarbij op nauwe samenwerking in de keten, met name om de duurzaamheidsdoelen te halen, vertelt Uijen aan Marc-Jan Reumers, partner bij strategieconsultant Kearney. ‘Je kunt dit niet alleen. Je moet dit doen met een gezamenlijke aanpak.’

Met welke verwachtingen en ambities bent u in september vorig jaar aan uw nieuwe rol als chief procurement officer van Unilever begonnen? Wat heeft u als eerste gedaan?
‘Toen ik begon als cpo heb ik vooral heel veel… lees hier verder