Na zijn succesvolle boek ‘Inkoop een nieuw paradigma’ heeft Gerco Rietveld de waardegerichte inkoop uitgewerkt in een nieuw boek: “Waardegerichte Inkoop – Inkoop op strategisch niveau”. Deze exclusieve training reikt deelnemers de inzichten, bouwstenen en knowhow aan om inkoop te transformeren van een ondersteunende rol naar een volwaardige functie waarmee de organisatie (meer) klantwaarde en maatschappelijke waarde kan realiseren.
Over deze training
AANTAL PLEKKEN 16
PRIJS € 2.444,00 excl. btw
LEDENPRIJS € 2.078,00 excl. btw
Waar komt de term Waardegerichte Inkoop vandaan?
Het boek van Gerco Rietveld, Inkoop – een nieuw paradigma, sloeg in 2009 in als een bom. Inmiddels heeft Rietveld zijn vierde boek uitgebracht en daarin werkt hij de nieuwe heilige inkoopgraal uit: Waardegerichte inkoop. Waardegerichte inkoop plaatst inkopers in het hart van het primaire proces van het bedrijf of organisatie en kan een enorme boost geven aan het inkoopvak. Het verandert de omgang met leveranciers totaal en vraagt ook om andere competenties van inkoop. Rietveld: “Het gaat om systematische waardetoevoeging vanuit inkoop. Want alleen dan kan inkoop transformeren van een ondersteunende functie naar een volwaardige businessfunctie.”
Wat houdt de Masterclass Waardegerichte Inkoop in?
Het inkoopvak zoals we dat nu kennen en toepassen richt zich op het van externe bronnen betrekken van de benodigde goederen en diensten tegen de meest gunstige voorwaarden (gangbare definitie van inkoop). Inkoop richt zich dus op het optimaliseren van de input. Waardegerichte inkoop daarentegen richt zich op het optimaliseren van de output, of nog beter de uitkomsten (outcomes), en gaat daarmee een grote stap verder dan de conventionele inkoop. Businessdoelen helpen realiseren. Klantwaarde creëren. Daar draait de waardegerichte inkoop om. We kopen dan geen producten meer, maar uitkomsten die voor de klanten van onze organisatie waardevol zijn. Bijvoorbeeld een inkoopdeal die ertoe leidt dat de klant van onze organisatie veel sneller geholpen wordt.
Voor wie is de Masterclass Waardegerichte Inkoop?
Deze training is geschikt voor de private en publieke inkoopprofessionals die actief zijn op strategisch/tactisch niveau:
- Inkoopdirecteuren/-managers
- Inkoopstaffunctionarissen (verantwoordelijk voor inkoopprofessionalisering)
- Categoriemanagers
- Senior inkopers die de meer complexe tenders/aanbestedingen verzorgen
- Een strategisch/tactisch werk- en denkniveau is wenselijk, evenals minstens vijf jaar inkoopervaring.
Planning
ZEIST – 31 okt 2023
- 31 okt 2023 09:00 – 17:00
- 14 nov 2023 09:00 – 17:00
- 28 nov 2023 09:00 – 17:00
Welke onderwerpen komen er aan bod?
Deze training behandelt de volgende onderwerpen:
- Strategische inkoop: fabels en feiten
- Theorie en praktijkvoorbeelden over waarde, klantwaarde, klantreis en waardeketen
- Het opzetten van waardegerichte transacties (tenders/aanbestedingen)
- Van fragmentarische naar systematische waardetoevoeging: de opvolger van categoriemanagement
- Strategieontwikkeling voor waardegerichte inkoop
- Inkoop op de executive agenda
- Gevolgen voor de organisatie van inkoop
Werkvormen
Dit is een stevig programma. Vandaar dat gekozen is voor een intensieve training van twee aaneensluitende dagen, inclusief de avond van de eerste dag. De praktijk van de deelnemers staat zoveel mogelijk centraal.
De praktijkexpert
Gerco Rietveld, Strategist en Auteur van o.a. “Inkoop, een nieuw paradigma”