Henk Tameling | De zaak van NS en die van de EVT bevestigen het beeld van een overheid die haar eigen regels overtreedt.
Enkele marktpartijen op het spoor zoals Arriva, bevechten de monopoliepositie van de NS op het spoor. Blijkbaar met succes. De NOS meldt op 17 juli: ‘Europese Commissie stapt naar de rechter om eenzijdige aanbesteding NS vanwege het bevoordelen van de NS op de belangrijkste spoorverbindingen van Nederland. Het is een tik op de vingers voor het kabinet.’ Volgens de Europese regels had het vorige kabinet de NS niet zomaar het hoofdspoornetwerk mogen gunnen zonder voorstellen van concurrenten in overweging te nemen. Nederland had dat beter moeten onderzoeken. “Concurrentie is essentieel op het spoor”, meent de Commissie. “Om passagiers betere en innovatievere service te verlenen tegen een lagere prijs.” Aldus de NOS.
In de periode 2005- 2014 vocht de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) in de rechtszaal en op het water het monopolie van Rederij Doeksen aan. Bijna dertig rechtszittingen werden gevoerd om het principe van… lees hier verder