Hoe AWS de IT-inkoop heruitvindt voor het AI-tijdperk

Terwijl de neonlichten van de Strip in Las Vegas wedijveren met de glanzende schermen van de AWS re:Invent conferentie, voltrekt zich in de hallen van het Venetian een stille revolutie. Het gaat dit jaar niet alleen over snellere chips of slimmere taalmodellen, maar over de fundamentele manier waarop bedrijven technologie kopen en implementeren. Op 30 november 2025 kondigde Amazon Web Services (AWS) een ingrijpende transformatie aan van de AWS Marketplace. De boodschap is helder: in een wereld die gedomineerd wordt door AI, is het traditionele inkoopproces van software een vertragende factor geworden die geëlimineerd moet worden.

Dertien jaar geleden lanceerde AWS zijn Marketplace met een simpel doel: het moest voor bedrijven net zo makkelijk worden om servercapaciteit en software te kopen als het voor consumenten was om een boek op Amazon te bestellen. Anno 2025 is dat model echter toe aan herziening. De explosie van Generatieve AI en de opkomst van zogenaamde ‘Agentic AI’ (autonome AI-agenten) hebben de vraag naar IT-oplossingen complexer gemaakt. Bedrijven zoeken niet langer naar een losse… lees hier verder