Inkopen in Retail en (Groot)handel

Startdatum:
13-05-24 09:30

Wil jij beter presteren en meer uit jouw inkoop halen? Volg dan nu deze compacte training die is gebaseerd op praktijksituaties waarin vrijwel alle aspecten uit je vakgebied voorbij komen. 

Na deze training heb je:

  • Praktische toepassingen geleerd om direct besparingen te realiseren en geld te verdienen
  • Inzicht in de rol en toegevoegde waarde van inkoop binnen de retail en handel
  • Inspiratie om je eigen rol als handelsinkoper te verbreden

Over deze training

MAX. AANTAL DEELNEMERS: 16
PRIJS: € 1.805,00excl. btw
LEDENPRIJS: € 1.534,00excl. btw

Waarom een training inkopen in de groothandel en retail?

De basis voor commercieel succes begint met slimme inkoop. Veel retailers ondernemen op basis van hun onderbuikgevoel. Op zich is daar niets mis mee, want retail is ook emotie en beleving. Je kunt echter veel betere resultaten behalen als je slim gebruikmaakt van data. Als je bijvoorbeeld weet wat je omzet en marge is per productgroep, dan kun je ook je inkoopbudget berekenen.

Specificaties worden overschaduwd door de verkoopbaarheid van een product aan de eindgebruiker, de inkoopactiviteiten liggen heel dicht bij marketing en category management en bedrijven binnen de handel en retail leven van de (vaak beperkte) handelsmarge. Wat er wordt verdiend op inkoop, bepaalt in grote mate het resultaat van de onderneming. Bovendien wijkt de dynamiek en snelheid af. Een reguliere inkoper is nog geen handelsinkoper. Om succesvol te kunnen inkopen in de handel en retail, is een achtergrond binnen de industrie of overheid vaak niet voldoende. Je moet ook commercieel zijn en jezelf goed kunnen presenteren.

Een productstrategie gaat o.a. over het aanpassen van bestaande producten, het uit de markt nemen van artikelen die niet langer gewild zijn en de ontwikkeling van nieuwe producten, inclusief beslissingen over bijvoorbeeld de merknaam, het verpakkingsontwerp, de garantiebepalingen en de te verlenen service.

Voor wie is de training inkopen in de handel en retail?

Professionals die zich willen ontwikkelen in inkoop in de handel en retail. Dit kunnen junior of medior inkopers in de groothandel en retail, categoriemanagers, productmanagers, filiaalmanagers, maar ook inkopers uit andere branches zijn.

Jan-Willem Schouten, Inkoper bij Maasland Groep – ’Fantastisch, wat heb ik genoten van de training, ik heb het er regelmatig over bij ons op de zaak. Sinds de training experimenteer ik met het geleerde en de resultaten zijn verbluffend. Door hele kleine subtiele veranderingen in de eigen aanpak en vraagstelling kun je enorm veel bereiken bij zowel interne en externe gesprekspartners. Daarnaast heb ik concrete handvatten gekregen die me dagelijks helpen in mijn werk, zoals processen uitschrijven en deze presenteren, meedenken in verpakkingseenheden en logistieke besparingen voorstellen. Regelmatig kijk ik terug in de presentatie en aantekeningen en zit periodiek met ons salesteam samen om de praktijkvoorbeelden met deze nieuwe aanpak te delen, zodoende leren we van elkaar. Het is echt geweldig om te zien hoe leuk het inkoopvak is en wat je zelf kunt bereiken.’

Planning

VEENENDAAL – 13 mei 2024

  • 13 mei 2024 09:30 – 20:00  Van der Valk Hotel Veenendaal Incl. aansluitend diner
  • 14 mei 2024 09:00 – 17:00 Van der Valk Hotel Veenendaal

VEENENDAAL – 14 nov 2024

  • 14 nov 2024 09:30 – 20:00 Van der Valk Hotel Veenendaal Incl. aansluitend diner
  • 15 nov 2024 09:00 – 17:00 Van der Valk Hotel Veenendaal

Welke onderwerpen komen er aan bod?

Deze training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Trends en ontwikkelingen binnen inkoop
  • Wat maakt jou een goede handelsinkoper?
  • Category Management
  • Formule en positionering
  • Marktbehoefte en assortimentsbeheer
  • A-merken vs private label
  • Geld verdienen met Category Management & marketing
  • Geld verdienen met margebeleid en pricing
  • Geld verdienen met logistiek & voorraadbeheer
  • Leveranciersrelaties en strategie
  • Onderhandelen
  • Inkoop prestatiemeting
  • Contracten en condities
  • Op of over het randje
  • Het grote rollenspel

Trainingsduur

De training omvat 5 aaneengesloten dagdelen, waarbij een overnachting gewenst is. De 2,5 dagen zien er als volgt uit:

Dag 1: 09:30 tot 20:00 uur met aansluitend diner (3 dagdelen)
Dag 2: 09:00 tot 17:00 (2 dagdelen)

Werkvormen

Ons brein is altijd op zoek naar het verhaal in alle informatie die we tot ons krijgen. Een inspirerend verhaal beklijft meer in ons brein dan woorden. De trainer gebruikt een veelvoud aan stories uit de praktijk om de theorie en kennis tot de verbeelding van de cursisten te laten spreken. Naast storytelling gaan we aan de slag met praktijkcases en rollenspellen.

Praktisch

Dit is een tweedaagse training. Volg je deze training in de virtual classroom? Dan wordt het programma verdeeld over 5 dagdelen.

Verder leren

Wil je na het volgen van de training Inkopen voor Retail en (groot)handel jouw kennis en vaardigheden verder ontwikkelen? Dan is de training Europe vs Far East sourcing in retail en handel misschien ook interessant voor jou.

De praktijkexpert

Robert Driessen – Eigenaar What’s the price

Robert Driessen heeft meer dan 20 jaar ervaring in International Buying. Hij heeft als CPO gewerkt voor verschillende bedrijven binnen de retail en groothandel: technisch installatiemateriaal, foodretail, kantoorproducten en boekhandels. Altijd met focus op facted based onderhandelingen. Verder is hij gespecialiseerd in private label, sourcing, vendor rating, category management, supply chain management en marketing & sales.