Commercieel Onderhandelen & Beïnvloeden

Startdatum:
17-04-24 09:30

Er staan vaak grote belangen op het spel in klantrelaties en onderhandelingssituaties. In deze training ontwikkelt u vaardigheden om professioneel te onderhandelen en klanten te beïnvloeden. U leert verschillende onderhandelings- en beïnvloedingsstijlen te hanteren om tot een optimale win-winsituatie te komen. De geleerde tactieken past u toe in uw eigen praktijk.

Uw resultaat

Na afloop van deze praktijkgerichte en uiterst leerzame training onderhandelt u met meer zelfvertrouwen. U weet hoe u onderhandelingen voorbereidt en opbouwt. U kunt op een flexibele en overtuigende wijze uw belangen beschermen. Ook krijgt u meer inzicht in uw persoonlijke voorkeursstijl en primaire emoties. Kortom, uw commerciële onderhandelingsgesprekken zijn na deze training een stuk leuker en effectiever.

Doelgroep

Deze training is gericht op accountmanagers, salesmanagers, verkopers en inkopers, die regelmatig commerciële onderhandelingen voeren.

Doel en opzet

Met behulp van diverse werkvormen werkt u aan uw persoonlijke bewustwording en inzicht op het gebied van onderhandelen. De oefeningen en rollenspelen worden op individueel niveau scherp geanalyseerd. U wordt gestimuleerd om elkaar geregeld feedback te geven. Het interactieve karakter en het gebruik van de praktijkgerichte opdrachten maken deze training voor u leerzaam en waardevol.
U kunt zelf praktijksituaties inbrengen en u zult merken dat u ook leert van de visies van uw mededeelnemers.

Tijdens het hele trainingstraject en tot enkele weken daarna heeft u toegang tot de online leeromgeving e-Connect. Hier vindt u aanvullende oefeningen en informatie en kunt u communiceren met de andere deelnemers en uw ervaren trainer. De training wordt verzorgd in kleine groepen met maximaal 12 deelnemers, waardoor u veel persoonlijke aandacht van uw trainer krijgt.

Programma

In deze resultaatgerichte training komen de volgende onderwerpen en vragen aan de orde:

Onderhandelingsstijlen

  • Welke onderhandelingsstijlen kan ik toepassen?
  • Wat voor onderhandelingsstijl hanteer ik zelf?

Onderhandelingsproces

  • De voorbereiding van de onderhandeling
  • Fases in de onderhandeling
  • Bijsturen van het onderhandelingsproces

Het onderhandelingsgesprek

  • Non-verbale communicatie
  • Analyse van belangen en prioriteiten van de tegenpartij
  • De opening van de onderhandeling
  • Vraagtechnieken in de onderhandeling
  • Communicatie en overtuigingskracht

De rol van de inkoper/klant

  • Omgaan met inkooptactieken
  • Omgaan met manipulatie en machtsvertoon
  • Opkomen voor eigen belang en toch vriendelijk blijven

Het onderhandelingsresultaat

  • De win-winsituatie
  • Afsluiting van de onderhandeling
  • Wat en hoe na de onderhandeling?

Uitgangspunten beïnvloeding

  • Waarom beïnvloeden?
  • Belangrijke aspecten van beïnvloeden
  • Gedragslijnen voor succesvol beïnvloeden

Beïnvloedingsvaardigheden

  • Beïnvloedingsstijlen
  • Het effect van beïnvloeding op de gesprekspartner
  • Verbale en non-verbale beïnvloeding
  • Roos van Leary

Beïnvloedingsstrategie

  • Doelstellingen
  • Keuze beïnvloedingsstijl
  • Beïnvloedingsstrategieën

Mogelijke startmomenten en locaties

De definitieve locatie met adresgegevens is zo’n drie weken voor aanvang van de opleiding of training bekend. U kunt wel alvast een aantal van onze meestgebruikte leslocaties bekijken.

Commercieel Onderhandelen en Beïnvloeden: Boeiende en zeer waardevolle training voor salesprofessionals

Niveau: Training
Duur: 2 dagen
Vakgebied: Marketing en Sales
Opleidingsvarianten: Dag
035 – 6400 411