Deze leergang behandelt alle branche-specifieke aspecten van het inkopen van werken in de bouw, infra en openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan het inkopen van een rotonde, parkeergarage, het groen in een gemeente of een verbouwing van een school.
Na deze training heb je:
- Inzicht in wat inkopen van werken anders maakt dan het inkopen van diensten en leveringen
- Geleerd welke regels, kaders, werkwijzen en contracten daarbij gelden
- Handvatten om zelf aan de slag te gaan met het inkopen van werken
Over deze training
MAX. AANTAL DEELNEMERS
16
PRIJS
€ 2.542,00 excl. btw
LEDENPRIJS
€ 2.161,00 excl. btw
Inkopen van werken: een vak apart
Het inkopen van een rotonde, parkeergarage, het groen in een gemeente of een verbouwing van een school, zogenaamde werken, verschilt wezenlijk van dat van diensten en leveringen. Groot verschil is dat je bij werken ook het maakproces inkoopt en vaak ook het ontwerpproces. Gevolg is dat de transactie een heel ander karakter krijgt en je als inkoper moet samenwerken met professionals van diverse andere disciplines, met hun eigen rol en jargon. Ook typisch zijn de vroegtijdige aandacht die je als inkoper moet geven aan de eindgebruikers, de verdeling van risico’s en de (vaak complexe) omgeving waarin het werk moet worden gerealiseerd.
Waarom de leergang Inkopen van werken volgen?
Via deze leergang leer je het bijzondere karakter kennen van die werken in de openbare ruimte en de bouw- en infrasector. Je maakt kennis met de wijze waarop ze worden georganiseerd, gespecificeerd, gecontracteerd en gerealiseerd. Of het nu gaat om nieuwe werken (nieuwbouw of aanleg) of het beheer en onderhoud daarvan. Je leert welke keuzes je als inkoper moet maken, hoe werken worden aanbesteed en welke (juridische en administratieve) regels, kaders en contractvormen daarbij van toepassing zijn.
Voor wie is de leergang Inkopen van werken geschikt?
De leergang is bij uitstek geschikt voor professionals die al ervaring hebben met diensten en leveringen en die hun werkveld willen verbreden naar werken. Bijvoorbeeld als inkoper bij een gemeente, provincie, waterschap of Rijksoverheid. Voor een goede aansluiting bij de lesstof en het niveau van deze leergang is het belangrijk dat je beschikt over solide basiskennis van aanbesteden en dat je al (ruime) werkervaring hebt met inkopen. Het is een pré als je beschikt over Nevi 1 of Nevi 2.
Planning
ZEIST – 19 mrt 2025
- 19 mrt 2025 | 09:00 – 17:00, Nevi House of Procurement, Zeist – Inkopen van werken dag 1
- 19 mrt 2025 | 09:00 – 13:00, Nevi House of Procurement, Zeist – Inkopen van werken dag 1
- 26 mrt 2025 | 09:00 – 17:00, Nevi House of Procurement, Zeist – Inkopen van werken dag 2
- 09 apr 2025 | 09:00 – 17:00, Nevi House of Procurement, Zeist – Inkopen van werken dag 3
- 09 apr 2025 | 13:00 – 17:00, Nevi House of Procurement, Zeist – Inkopen van werken dag 3
Programma
Module 1: De basis voor het contract
- Overzicht meest voorkomende scopes: Nieuwbouw en aanleg, Beheer en onderhoud en Renovatie en vervanging
- Het bouwproces: taken (DBFMO) en fases
- Scope: nieuwbouw/aanleg versus beheer en onderhoud
- Bouworganisatievormen
- Contractvormen
Module 2: Fundamentele keuzes en voorwaarden
- Keuze voor bouworganisatievorm: wie heb je nodig?
- Specificeren van de vraag (technisch of functioneel)
- Keuze voor contractvorm: verdeling taken en verantwoordelijkheden
- Standaard voorwaarden (UAV 2012, UAV-gc 2005, DNR)
- Standaard contract-systematieken (STABU, RAW, EPC’s)
Module 3: Aanbesteden, regelgeving voor werken
- Algemene wet- en regelgeving (EU-richtlijnen, ABwet 2012, GP)
- Bijzondere wet- en regelgeving voor werken (ARW 2016)
- Overzicht aanbestedingsprocedures
- Keuze voor aanbestedingsprocedure
- Mijlpalen, bekendmakingen en termijnen
Module 4: Aanbesteden, strategie en proces
- Van inkoopdoelstellingen naar selectie- en gunningscriteria
- Risico’s: inventarisatie, kwantificering en allocatie
- Inlichtingen en één op één communiceren
- Beslissen en motiveren van de beslissing
- Gunnen en aankondigen van de opdracht
Module 5: Sturen op prestaties/KPI’s
- Bij nieuwbouw/aanleg
- Bij beheer en onderhoud
- Organisatie van het opdrachtgeversteam (IPM-model, …)
Module 6: Actuele en specifieke onderwerpen
- Kostenmanagement, risicomanagement en informatiemanagement (o.a. BIM)
- Sturen op houding & gedrag; via het contract (PSU, PFU, BOT, escalatiemodel, Social Contract, etc.) en in de samenwerking (communicatie en competenties)
- Sturen op duurzaamheid; circulariteit en energieprestatie.
Werkvormen
Voor aanvang van de eerste lesdag heb je als deelnemer de introductievideo (zie hieronder) bekeken. Tijdens de modules werk je eenderde van de tijd aan (groeps)opdrachten. De thuiswerk opdrachten kosten circa 2 à 3 uur per opdracht.
De praktijkexperts
- Tjeerd Planting, Managing consultant bij het NIC
- Jaap de Koning, Hoofd Witteveen+Bos – vestiging Amsterdam
Heb je nog een vraag?
Neem gerust contact op met ons Klant contact center, wij helpen je graag verder! info@nevi.nl.